[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//--> Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznychBorowska-Beszta Beata Jak ściągnąć Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych? - INSTRUKCJA1. Kliknijtutaj2. Postępuj zgodnie ze wskazówkami.3. Ciesz się Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych na swoim komputerze:)Książka jest zaproszeniem do rozważań o niepełnosprawności w relacjach z kulturą. Pierwotnie publikacjastanowiła fragment części teoretycznej rozbudowanego raportu badawczego realizowanego w ramachgrantu MNiSW nr 0795/B/H03/2007/33, poświęconego stylowi życia kultury dorosłych torunian zzaburzeniami rozwoju, z uwzględnieniem ich obrazu świata i samych siebie. Trzystustronicowa publikacjapod tytułem Etnografia stylu życia kultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju obejmującabadania etnograficzne, jakie realizowałam w środowisku 50 dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju,jest również przygotowywana do druku. Po przemyśleniach oraz sugestiach recenzentów postanowiłamskonstruować odrębną książkę, opartą na analizach wyników badań i literatury specjalistycznej,poświęconą wizerunkowi niepełnosprawności na tle kultury dominującej. Głównym jądrem niniejszejpublikacji jest koniunkcja dwóch słów: ?niepełnosprawność? i ?kultura?. Miałam nadzieję pokazać owąniepełnosprawność w wybranych dziedzinach kulturowego modelu niepełnosprawności opartego nahistorycznym uwikłaniu pojęć ?niepełnosprawność? i ?kultura?. O czym jest ta książka, podzielona na trzyrozdziały? Rozdział pierwszy obejmuje treści związane z relacją niepełnosprawności i kultury, a właściwiekultur. Ilustruje podejście wobec osób z niepełnosprawnością od czasów prehistorycznych do XX wieku.Celem rozdziału było szczegółowe omówienie treści związanych z pozycją osób z niepełnosprawnością iich rodzin w kulturze z uwzględnieniem pozycji i działań wobec osób z niepełnosprawnością i ich rodzin wdwóch systemach totalitarnych: nazizmie i komunizmie. Koncentrowałam się na dostrzeganiuprawidłowości i relacji niepełnosprawności w kulturze na planie szerszym, dotyczącym kontynentów. Niebyło moim zamiarem przedstawienie sytuacji w kulturze polskiej, ponieważ te dane są na bieżącoopracowywane i publikowane przez znakomitych polskich pedagogów specjalnych, m.in. W. Dykcika, M.Chodkowską, A. Krauzego, J. Kruk-Lasocką, S. Sadowską, A. Wojciechowskiego, F. Wojciechowskiego, M.Zaorską, T. Żółkowską, H. Żuraw i innych. Swoje analizy chronologiczne relacji niepełnosprawności ikultury związane z przedstawieniem sytuacji osób z niepełnosprawnością ograniczyłam do przybliżeniarealiów poststalinowskiego Związku Radzieckiego. Rozdział drugi dotyczy kwestii związanych z kulturowąi naukową reprezentacją niepełnosprawności i zaburzeń rozwoju. Szczególną uwagę poświęciłamzałożeniom i zakresowi semantycznemu wyrażenia ?kultura niepełnosprawności? oraz ewolucjomnaukowym deskrypcji i definiowania zaburzeń rozwoju w sferze intelektualnej, sięgając do A.F. Tredgolda ijego definicji z 1908 roku, a kończąc na współczesnych definicjach niepełnosprawności intelektualnejspisanych przez R. Luckasson (1992, 2010) i zespół badaczy. Wskazane fenomeny w rozdziale drugimanalizuję na tle pojęcia kultury, cytując literaturę specjalistyczną, antropologiczną, psychologiczną orazpedagogiczną, w tym etnograficzne badania własne. W rozdziale trzecim omawiam współczesnekoncepcje teoretyczne opisujące życie osób z zaburzeniami rozwoju i ich rodzin. Wybrane koncepcjezostały ? z wyjątkiem eugeniki oraz brokeringu kulturowego ? implementowane w Polsce. Rozdział tenstanowi przegląd założeń teoretycznych następujących koncepcji: eugeniki autorstwa F. Galtona, C.Davenporta, H. Goddarda oraz normalizacji N. Banka-Mikkelsona i B. Nirjego. Ponadto przedstawiamkoncepcję waloryzacji roli społecznej W. Wolfensbergera i deinstytucjonalizacji dyskutowanej przez R.Schalocka, self-adwokaturę i koncepcję niezależnego życia zapoczątkowane przez E. Robertsa, koncepcjęjakości życia autorstwa R. Schalocka oraz koncepcję brokeringu kulturowego M.A. Jezewski. Do rozdziałuwłączyłam również moją autorską koncepcję habilitacji kulturowej osób dorosłych z zaburzeniamirozwoju, której szkicowe założenia opublikowałam w 2008 i 2010 roku. POBIERZ Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych TERAZ!
[ Pobierz całość w formacie PDF ]