[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->W yd aw nictw o „ A gu d a s C yon“ w lo d z i.SYONIZMPR Z E ZD -ra yyiaksa JStordau aspolszczył z upoważnienia autoraM. J a h r b lu m .http://rcin.org.plJJ03B0JIEH0 IJEH3yP0K)rop . Bapm aBa 31 fleKaÓpn 1902 ro,na3 tyhttp://rcin.org.plomiędzy ludźmi wykształconymi, śledzącymi z pewnąuwagą ruchy współczesne, nie znajdziesię chyba ani jeden, któremu by wyraz„syonizm“ był zupełnie nieznany. Powszechnie wiadomo, iż oznacza on pewien kierunek ideowy, który w ostatnich latach znalazł wśród Żydów, przeważnie w krajach wschodnich, licznychzwolenników. Zupełne wszakże jasne pojęcie o celach i drogach syonizmu mazaledwie niewielu wśród nieżydów, a nawet Żydów. Jednych bowiem sprawyżydowskie nie interesują o tyle, ażebypodjęli trud dokładnego informowaniasię o szczegółach z właściwego źródła;W stęp.http://rcin.org.plSYO NIZMdrugich, zaś wprowadza w błąd kłamliwei potwarcze oświetlanie syonizmu przezjego wrogów; pomiędzy syonistami znówmoże zamało znajdzie się osób, którebywyczerpały całą treść ideową syonizmu,by módz określić go jasno i zrozumiale.Chcę więc podjąć próbę zwięzłegoi trzeźwego wyłuszczenia dotyczącychsyonizmu faktów przed czytelnikami, niemającymi z góry powziętego zdania, a pragnącymi w dobrej wierze zapoznać sięz tym objawem historycznym, — faktów,osnutych na prawdzie, a nie w tej postaci, w jakiej one się odbijają w ciasnychgłowach, lub jak je przekręcają i fałszują oszczercy.I.Mesyanizmi syonizm .Syonizm, o ile oznacza tęsknotę narodu żydowskiego do Syonu, jest pojęciemstarodawnem. Od czasu zburzenia drugiej świątyni przez Tytusa, od czasu rozproszenia się narodu żydowskiego powszystkich krajach, nie przestał on niewzruszenie żywić nadziei powrotu doutraconej ziemi przodków. Ta nadziejai tęsknota Żydów do Syonu była treścią wiary w Mesyasza, która stanowinieodłączną część ich religii. Istotniemesyanizm i syonizm były przez nie-http://rcin.org.plSY ONIZMmai dwa tysiące lat pojęciami identy-cznemi, a bez wykrętów i. sofizmatów nie u-da się odłączyć w liturgii żydowskiej modłów o przyjście Mesyasza, od modłówo niemniej upragniony powrót do ojczyzny historycznej. Modlitwy te do niedawna rozumiano dosłownie, jak je rozumieją jeszcze po dziś dzień prawowierniŻydzi. Wierzyli oni zawsze, że są narodem, który za swe grzechy ukarany został utratą kraju rodzinnego, i skazanyna przebywanie w obcych krajach jakotułacz, którego cierpienia ustaną dopierowówczas, kiedy znów obejmie w posiadanie swą Ziemię Obiecaną.Zmieniło się to wszakże w połowie judaizm zreXVIII-go wieku, kiedy w judaizmie zaczął formowanysię przejawiać „postęp “, którego pierwszymorędownikiem był filozof-popularyzatorMojżesz Mendelsohn. W iara osłabła; żydzi wykształceni, o ile nie odpadli zupełnie, zaczęli racyonalistycznie pojmowaćnaukę swej religii; dla nich rozproszenieŻydów stało się faktem dokonanym i nieodzownym; pojęcia mesyanizmu i syo-nizmu ogołocili oni z wszelkiej treści konkretnej, wysnuwszy dziwną doktrynę,podług której obiecany Żydom Syon mabyć pojmowany w znaczeniu duchowem,jako ustalenie zasady monoteizmu żydo-http://rcin.org.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]